5 Mayıs 2011 Perşembe

Çocuklarda Düzen

Özellikle son zamanlar Eylül'ün dağınıklığından acayip derecede şikayetçiyim. Burnunu sildiği peçeteyi yere atmaları, tokaları orda burda, salona hiç birşey getirmemesi için yaptığım uyarılara rağmen kıyafetlerini, boya kalemlerini, kağıtlarını, makaslarını herşeyini getirip getirip salona atmaları. Hiç birşey yapamazsa eline gofret, ekmek arası birşeyler alıp halıya döke döke yemesi, kağıtları unufacık kesip halıya yayması beni sinir ediyor.

Cumartesi günü temizlik yaptım babasıyla birlikte parka, bağa gittiklerinde. Ben öldüm bittim ama ev tertemiz oldu. Eylül hanım içeriye girdikten 10 dakika sonra salonun halini görünce şok geçirdim. Kendime gelince insaf dedim, eşime de kızdım niye izin verdin diye. Sanki izin vermese ne olacaksa. Eylül illaki dağıtacak şey buluyor.

Derken efendim, geçen gün Eylül hanım ayakkabısını giyerken yıllardır aynı yerde duran keratayı eline aldı, kullandıktan sonrada zor bir pozisyonda keratayı yerine koydu. Evet yerine koydu. İşte o zaman ben de şimşekler çaktı. Yeri hiç değişmediği için onunla ne yapacağını yani işi bittikten sonra ne yapacağını çok iyi biliyordu. Yerine koyacaktı tabiiki.

Ben bugüne kadar kaç kere Eylül'ün odasını değiştirdim. Birde çok biliyormuşum gibi hep Eylül'ün yanında değiştirdim. Bu nereye gelsin, böyle güzel mi, hoşuna gitti mi diye sora sora değiştirdim. Ve bu güne kadar da yeri değişmeden önce sürekli uğraştığı, oynadığı herhangi bir şeyin yerini değiştirdikten sonra bir daha hiç elini değdirmedi. Yeri değişmeden önce onlarla ne yapacağını biliyordu. Ama yeri değiştikten sonra ne yapacağını bilemedi. Kendi düzeni bozulmuştu bir kere. Hem ben onun yerini değiştirebiliyorsam Eylül'de değiştiremez miydi? O'da o oyuncağın halıda durmasını istiyordu belli.

Tecrübelerim sonunda diyebilirim ki düzen çocuklar için çok önemli. Odasının şeklini, oyuncaklarının yerini mümkün mertebe değiştirmemek lazım. Çocuk ilk nasıl gördüyse o haliyle kalmalı herşey.

Şimdi düşünüyorumda okula başlarken yeni bir kardeş, boşanma, ölüm, taşınma çocukları çok etkiler. O yüzden de elinizden geldiği kadar kreşe başlama, alışma döneminde bu konularda dikkatli olun (ölüm hariç tabii) demişlerdi. Taşınmak bir çocuk için demek ki travma nedeni. Çocuğun düzenini odasının şeklini değiştirerek, taşınarak, yada boşanarak değiştirmek zorunda kalırsak, çocukla günlerce uzun uzadıya konuşup, anlatıp, alıştırmak gerekiyor. Eylül, yapmaktan çok keyif aldığı birşeyin yeri değiştikten sonra kesinlike elini bile sürmedi. Lütfen eğer ben Eylül'ün odasını tekrardan lüzumsuzluk edip değiştirmeye kalkarsam biri beni durdursun.

3 yorum:

  1. Son zamanlarda benim de okuduğum makalelerde "çocuk dağınıklığı sürekli görürse normal olan o olarak algılar" diye yazdığı için ben de bir an önce eve bir çeki düzen verme sevdasına tutuldum. Bu ay planalarımı gerçekleştirmek üzere yola çıktım. MOntessori felsefesine göre açık raflar alarak yeni ve kalıcı bir düzene geçmeyi planlıyorum. Bu yüzden yazın benim için çok iyi oldu, destek oldu bana ellerine sağlık teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. Ben de ufak tefek değişiklikler yapıyorum, ama düzeni bozacak şekilde değil ve de haklısın Egemen bütün oyuncaklarının yerini biliyor :) Oyuncakları kategorilendirip hepsini olduğu yerde bırakırsan onun için de bulması kolay olur. Mesela bizde puzzlelar bir rafta, arabalar başka bir rafta.

    YanıtlaSil
  3. Deniz, işine yaramasına çok sevindim. Eylül'ün de iki dolabı var o şekilde. Çok kullanışlı.
    Bahar, dolaplarda puzzlelar hep birlikte duruyor. Ama yerinden alıp hemen yanında ki rafa koysam bile Eylül etkileniyor. Bide ben yatağın yerini değiştirdim, dolabın yerini değiştirdim, bazı oyuncakları kaldırdım, bazı oyuncaklar ekledim. Tabii bunları bir günde yada kısa bir zamanda yapmadım ama Eylül etkileniyor. Dediğin gibi hepsi her zaman aynı yerinde durmalı.

    YanıtlaSil